- Dag 18: van San Marina naar Dumbria

23 juni 2018 - As Maroñas, Spanje

Beste allemaal, in verband met de warmte hier liep de wekker om halfzes (bijna) af! Omdat ik ‘s avonds mijn rugzak in orde breng is het ‘s morgens alleen nog tanden poetsen en even een liter water door het gezicht gooien! Om 5.50 uur was ik onderweg. Geweldig om een dag te zien en horen ontwaken! Wel allert blijven dart je niet de bewegwijzering van de Camino over het hoofd ziet, dan heb je namelijk echt een probleem. Daarbij maak je al kilometers genoeg! Vandaag ten opzichte van gisteren (eerste 3 uur pap in de benen)een super loopdag gehad! Rond de klok van negen kwam ik bij een bar waar ontbijt mogelijk was. Meerdere pelgrims kwamen op hetzelfde moment daar aan. Met Paul uit Londen en Tine uit Frankfurt hebben we even een serieuze en verdiende break gemaakt! Het begon al goed warm te worden! Ik moest nog 14 km naar Dumbria en de anderen, zij gingen direct richting Finisterre, hadden nog 22 km te gaan waarvan 15 km zonder café/bar/restaurant dwz. tijdig voor genoeg voorraad water/cola zorgen en natuurlijk meeslepen! Na mijn tweede serie van 10 km een cola-stop gemaakt en mijn watervoorraad met koud water ververst! Je blijf drinken en het vocht komt letterlijk overal naar buiten. Doet er niet toe we spelen er gewoon goed op in. De natuur was vandaag bijzonder mooi, uren hebben we door de bergen gelopen, heerlijk maar wel regelmatig stevige klimpartijen. Om je een idee te geven, als je de Eyserbosweg een paar keer achter elkaar moet bedwingen op zo’n geweldig pad met los grint en daarbij de alsmaar stekende zon, dan heb je ongeveer een beeld van wat wij hier lopen te doen. Ik zou het niet willen missen en mijn medepelgrims ook allemaal niet! Op de afsplitsing links naar Finisterre en rechtsaf naar Dumbria neem ik met een Camino- knuffel afscheid van enkele mede-pelgrims. Daarna ga ik weer alleen verder, nog ruim 4 km te gaan! Uiteindelijk ben ik om 12.15 uur bij de enige (gemeentelijke) herberg die Dumbria rijk is. Wel een hele moderne! Voor €6,- mag je komen douchen en slapen, verder is er een kleine keuken voor als jezelf iets wil koken, een enkeling maakt hier gebruik van. Het is niet druk, 12 personen hebben vandaag gekozen om eerst naar Muxia te gaan en vandaar in een / twee dagen naar Finisterre, zo loopt ieder zijn/haar weg en dat is zeker goed! Ik verheug mij op morgen! Fijn weekend, Saludos uit het nog steeds zonnige Dumbria, Chris

1. Marion Jongen:
    Hoi Chris
    Blijf het ongelofelijk knap vinden wat je presteert in die warmte. Ik heb vandaag 14 km met Jules en Epke gelopen en we waren na afloop best moe. Je moet wel een super conditie hebben.
    Nog een paar dagen te gaan. Blijf genieten.
  2. Anny en Swiet:
    23 juni 2018
    Hoi Chris moest erg lachen hoe je schrijft. Even een liter water door het gezicht gooien. Veel succes weer voor morgen met die hitte,maar je doet het gewoon.
    Groetjes uit Nuth
  3. Piet, miny en Kevin den Brok:
    23 juni 2018
    Hallo Chris. Miny vindt jou maar knap. 's Morgens al zo vroeg op pad dat is niks voor haar.je hebt ons weer laten genieten van geweldig mooie foto's. Dank daar voor. Op het moment hebben wij hier in Holland herfst. Ook willen wij je laten weten dat de duitsers weer op het nippertje(laatste minuut) weer gewonnen hebben van Zweden.Kevin baalt maar wij moeten het je toch laten weten.succes voor morgen. Groeten Miny, Kevin en Piet
  4. Hans Kouwenberg:
    Hoi Chris,
    Je laat je door niets zo snel afschrikken. Ik hoop dat je de laatste dagen ook nog geniet van de tocht naar Finistere.
    Mooie foto’s heb je weer bijgevoegd.
  5. Jan Stevens:
    Mooie herberg in Dumbria Chris
    Morgen een mooie zondagse wandeling van ca 15 km naar Lires, waar ook een prachtige herberg is.
    Hier kun je ook fijn avondeten en de volgende morgen een goed ontbijt krijgen
    Neem even voor Lires de schitterende alternatieve route via de PLAYA, waar je op een mooi terras aan de zee kunt pauzeren Zijn geen extra kilometers en is goed aangegeven Succes
  6. Rainer:
    Lieber Chris
    Es ist so schön, deine Schilderung zu lesen. Viel Freude weiterhin und Gottes Segen.
  7. Twan:
    24 juni 2018
    Blijft indrukwekkend mooi die natuur en ook jouw enthousiasme. Geniet van de volgende dagen richting kust.
  8. Afra Huijten:
    24 juni 2018
    Weer prachtige foto's. Wat is de natuur toch mooi. Ik zou bijna denken dat het vroege opstaan en dan meteen vertrekken gaat wennen, maar ik zou zelf af en toe behoefte hebben aan een rustdag. En dan die hitte, toch ook niet niks. Dus petje af Chris, wat een prestatie en het zal jouw conditie zeker ten goede zijn gekomen. De laatste herberg zag er heel modern uit en vond ik niet echt in het landschap passen, maar het doet niet af aan de rest neem ik aan. Chris een fijne zondag en tot later.
  9. Wim en Truus:
    24 juni 2018
    wat ing sjun foto’s Chris! Ook fijn dat het nog steeds droog is. Warmte kun je voor een deel ontwijken door vroeg te vertrekken. Geniet!
  10. Ralph:
    24 juni 2018
    Een intense manier om zo te reizen en een te worden met de prachtige landschappen en vergezichten. Mooi!
  11. Emiel de Vos:
    25 juni 2018
    Mooie herinneringen bouw jij op en wij kunnen daar weer van meegenieten. Prachtig Chris. Veel suc6 op je laatste km’s.