- Dag 24 en 25: van Santiago met snelbus naar Porto via Eindhoven naar Nuth

9 juli 2018 - Nuth, Nederland

Beste allemaal, vrijdag 29 juni met een gemengd gevoel loop ik 's morgens om 7.30 uur, nog een keertje met volledige bepakking, richting het busstation in Santiago. Ongeveer een goed half uur zou ik hiervoor nodig hebben. Tijd genoeg dus om ergens onderweg in een leuk Spaans cafeetje te ontbijten! Na een heerlijke grote kop koffie en een lekkere toast ham/kaas volgde ik mijn weg verder naar het busstation. Om 9.30 uur mochten we inchecken en precies om 10 uur werd met een luxe bus richting Porto vertrokken. Om 14 uur arriveerde ik in mijn herberg op steen worp afstand van de Cathedraal en dus midden in het mooie en gezellige centrum. Na toewijzing van een bed op een kamer voor 4 personen, een heerlijke douche genomen, omgekleed en op de sandalen heerlijk ontspannen de stad verkennen! Aan de Douro een gezellig terras gevonden en een lekker wijntje gedronken. Deze eerste dag in Porto was even wennen, geen/weinig pelgrims, veel vakantiegangers dus een totaal andere omgeving!! Toch wel moe van de busreis en van alle belevingen en emoties daarvoor om 21 uur mijn bed opgezocht en snel in slaap gevallen. De volgende ochtend om 7 uur opgestaan en om 8 uur zat ik aan het ontbijtbuffet dat in deze herberg inclusief was. Na dit heerlijk ontbijt ben ik rond 9 uur vertrokken met als doel de Oceaan. Met een oud trammetje uit minimaal de vorige eeuw werd ik in 25 minuten vanuit Porto, langs de Douro, richting de Oceaan gebracht. Daar nog een paar kilometer in noordelijke richting gelopen en toen teruggegaan naar mijn lievelingsplek, een schitterend terrasje langs de Oceaan! Uiteindelijk heb ik hier ruim 4 uur genoten van het oneindige uitzicht, het water en de golfslag. Ook had ik hier voldoende tijd om rustig op mijn Camino terug te kijken. Dat gaf mij de rust die ik zocht en dus ook vond! Geweldig om te ervaren!! Daarna ben ik op mijn gemak langs de Douro terug gelopen naar Porto. In de herberg even wat gerust en daarna mijn rugzak in orde gebracht voor de terugvlucht  naar Eindhoven. Na een heerlijke maaltijd weer vroeg mijn bed opgezocht want om 6.15 uur vertrok de eerste metro naar het vliegveld!! Onrustig geslapen, maar wel op het juiste moment wakker om ook op te staan! Om 5.45 uur werd richting Metro gelopen! Na het inchecken en het droppen van mijn rugzak kon de terugreis beginnen. Helaas had mijn vlucht een uurtje vertraging! Na een rustige vlucht, alleen maar geslapen, zijn we veilig in Eindhoven geland. Daarna was het lastig om van het vliegveld naar het station te komen, er reden geen bussen ivm staking bij Arriva. Een taxi aangehouden enmet 4 man naar het station gebracht. Daar reden wel nog treinen van de NS, jammer maar alleen nog tot Roermond!! Daarna met bussen naar Sittard, dat ging prima en best wel snel (A73). In Sittard aangekomen wisten we dat naar Maastricht en Heerlen geen vervoer mogelijk was. Na enkele minuten wachten werd ik door Koen opgehaald en naar Nuth gebracht. Hier stonden Lisan met Casper en Sara (Milan was op vakantie), met zelf gemaakte spandoeken, mij op te wachten. Geweldig! Natuurlijk was ook Rezi van de partij!! Een mooi moment om haar na 26 dagen (toch wel lang!!)  weer in mijn armen te sluiten!! Na deze geweldige ontvangst gezellig koffie gedronken en proberen te wennen aan mijn nieuwe omgeving!! In ieder geval blij dat ik thuis ben!!