- Dag 7: Ponte de Lima - Rubiaes

10 mei 2016 - Rubiães, Portugal

Hoi lieve mensen! Vanochtend was het dan zover, op weg naar de plek waar ik mijn 'kanker'-steentje ga achterlaten. Na heel goed te hebben geslapen in de Jeugdherberg was ik vanochtend al om 6 uur klaar wakker. Rustig de dag begonnen met wat oefeningen om toch maar soepel te blijven. Om half acht is ontbijt en om 8.15 uur willen we vertrekken. Het eerste uur loop ik weer met mijn Duitse medepelgrim. Daarna loopt ieder zijn eigen weg! Het wordt een pittige dag vandaag. We zullen zien! Vertrokken wordt met lichte regen, wel is de kleding toch weer aangepast op flinke buien. De route is bijzonder mooi! We moeten vandaag een berg van 400 meter hoog overbruggen maar dan wel over veel risicovolle paden (zie foto's). Het werden vele kilometers stijgen en daarna weer gedeeltelijk dalen naar het plaatsje Rubiaes. Aan het begin van het heftigste stuk omhoog was nog een mogelijkheid om iets te drinken. Ik wilde eigenlijk doorlopen richting stenen kruis, zoals jullie weten mijn hoofddoel voor vandaag! Nicolai, een Fransman die even voor mij ter plekke arriveerde haalde mij toch over om even te rusten en toch zeker iets te drinken. Het ging volgens hem behoorlijk heftig worden. Hij kreeg gelijk!! Na een cola en een kort gesprek vervolgd ik na 15 minuten alleen mijn weg omhoog. Het regende inmiddels steeds harder maar natter kon nu ook al niet meer. Alleen, met het geluid van je voetstappen, de stokken en het gekletter van de regen klom ik naar boven. Op veel plaatsen kwam het water mij in stromen tegemoet. Terug is geen weg. Een pelgrim gaat altijd vooruit! Dus ik ook! Na bijna 4 uur onderweg, de regen viel inmiddels met bakken uit de lucht,  bereikte ik het beoogde stenen kruis. Ik heb mijn steentje en een voor Rezi op een voor mij geschikte plaats bij de vele andere stenen gelegd. Voor mij een emotioneel moment waar ik ongeveer een jaar naar toegeleefd heb. Een toevallig passerende Duitse pelgrim (Kate) maakte in de stromende regen de betreffende foto. Toeval?Daarna kropen we samen naar boven, voetje voor voetje, niet omzwikken! Na een klein anderhalf uur en een voorzichtige afdaling arriveerde ik in herberg Ninho (pelgrims)nest! Hier werden wij ontvangen met koffie en zelfgemaakte pannenkoeken. Super lekker! Ook hebben we het geluk dat er een wasmachine en droger aanwezig is! Na een heerlijke warme douche (wat een weelde!) weer snel de machine gestart! Vanavond gezellig eten met de groep, ergens in het dorp is weer een pelgrimsmenu te krijgen! Daar kun je je echt op verheugen! Dit is het voor vandaag. Morgen loop ik Spanje binnen en zit het Portugese gedeelte van mijn Camino er al op! Fijn dat jullie allemaal zo actief meereizen, dat doet mij erg goed! Hopelijk tot morgen! Groetjes Christiano foto's volgen nog!

1. Joycr:
    Geweldig Chris! Genieten voor je met een hoofdletter G! X
  2. Ralph Sevarts:
    10 mei 2016
    Mooie mijlpaal vandaag, Chris!
  3. Jos:
    10 mei 2016
    Chris, mij past een gepast zwijgen. Klasse en..... doe ut.
  4. Marion Jongen:
    10 mei 2016
    Wauw Chris wat een heftige maar mooie dag weer. Je krijgt het echt niet kado. Rust goed uit.
  5. Miny,Kevin en Piet:
    Hoi Chris,
    Fijn voor jou dat jij dit doel inmiddels alweer bereikt hebt. Chapeau!!! Geniet van je maaltijd en veel succes voor morgen. Groeten, Miny, Kevin en Poet
  6. John van Dick:
    10 mei 2016
    Wat een doorzettingsvermogen heb je getoond. Ik neem het petje af voor je. Hopelijk worden de komende dagen minder zwaar, al is het maar dat het weer gaat verbeteren, althans droger wordt.
  7. René Deckers:
    10 mei 2016
    Chris, respect ! Maar het lijkt mij ook een voldaan gevoel geven en opgeven is er niet bij. Geniet ervan !!!!
  8. Jan van Adrichem:
    10 mei 2016
    Ja, Chris, wat het weer betreft zul het nu wel gehad hebben in Portugal. Laten we hopen dat de overgang naar Spanje ook een weersverbetering betekent. Bedenk dat het alleen maar beter kan worden. Maar het is natuurlijk prachtig dat je ondanks alle ontberingen je doel hebt bereikt om een steen achter te laten. En je hebt ook nog cola leren drinken! En je hebt ervaren wat muziek teweeg kan brengen: je krijgt weer vleugels; ik heb dat ook eens een keer mogen ervaren (tijdens de Kennedymars). Chris, ik wens je veel energie; je red het wel!
  9. Mon:
    Prachtig verhaal Chris
  10. Lisan:
    Lieve papa,

Ik ben trots op je! Ik krijg tranen in mijn ogen als ik het lees.....
    Dikke kus!
  11. Hans Kouwenberg:
    10 mei 2016
    Chris, wat geweldig dat je dit doel bereikt hebt. Het raakt ons echt dat je dat steentje daar hebt neergelegd.
  12. Wiel oehlen:
    Beste Chris,

Proficiat! Opdracht volbracht! En nu verder vooral genieten!

Wiel
  13. Mariëtte:
    Hallo Chris,

Wat een emotionele dag vandaag!
    Alleen al door het lezen van je verhaal krijg ik een krop in mijn keel...
    Succes met het vervolg van je reis door Spanje!!

Veel groetjes Wiel en Mariëtte
  14. Peter en José:
    10 mei 2016
    CHris, wat geweldig dat je ondanks de ontberingen je eerste doel al bereikt hebt!
    het valt niet mee om met de vele regen toch positief iedere dag je tocht weer voort te zetten.
    Hopelijk wordt het weer in Spanje beter!
    We duimen voor je.
  15. Anny:
    10 mei 2016
    Hallo Chris wat een mooie maar heftige dag..respect voor jouw. Ik hoop dat de regen in Spanje zal verdwijnen.groetjes Swiet en Anny
  16. Wiel Packbier:
    10 mei 2016
    Klasse Chris. Prachtig dat jouw doel bereikt is.
    Nu wensen we jou vooral veel droge kilometers.

groetjes Marleen en Wiel
  17. Yvonne:
    10 mei 2016
    voor Chris. Je hebt je doel bereikt....het leggen van je 'kanker'-steentje. Dat is zo mooi!!!! Hier Op deze plek laat je via dit steentje een periode uit je leven achter je en start het begin van een nieuwe periode. Mooi gedaan Chris. ❤️groet van Yvonne
  18. Paul Verheijden:
    10 mei 2016
    Oké Chris, kom op laat gang, geweldig.
    Grtjes van ons
  19. Janine Frank Milan::
    De steentjes op hun plek! Mooi! X
  20. Baldu theunissen:
    10 mei 2016
    Toeval :) ? Bestaat volgens mij slechts in ons denken Chris...Diepe en daarom vaak onuitgesproken verlangens, zijn juist de verlangens die gehoord worden en we worden altijd vergezeld. Op deze tocht bespeur je mogelijk de reikwijdte daarvan. Fijn dit te mogen lezen, dank voor het delen. Heel veel inspiratie ook voor de rest van de reis!!
  21. John Jacobs:
    10 mei 2016
    Chris, mooi dat jij jouw steentje en het steentje voor jouw lieve Rezi na al die mooie belevenissen maar ook ontberingen daar bij het stenen kruis een mooi plekje heb kunnen geven. Hopelijk de laatste dagen zon, droog en niet al te warm weer. Portugal zit er nu op. Succes en veel geluk en plezier met je verdere reis in Spanje.
  22. Rob Schaaf:
    10 mei 2016
    Heftige dag, Chris. Je doel is al bereikt, nu door naar Santiago. Hopelijk is het in Spanje beter weer dan in Portugal, we gunnen je van harte dat je eens niet in regenkleding moet lopen. Succes met de rest van je reis!
  23. Paula:
    10 mei 2016
    Geweldige prestatie! Prachtig verhaal! Prachtig landschap!
    Op naar Prachtig weer. Veel succes Chris!
    Groetjes Frank en Paula
  24. Wim en Truus:
    10 mei 2016
    Hallo Chris, wat fijn dat je deze belangrijke dag naar wens hebt afgesloten.. Hopelijk wordt het weer nu ook wat beter. Maar vooral genieten tot in de tenen. Wim en Truus
  25. Jos:
    10 mei 2016
    Hoi Chris....leuke berichtjes....allemaal zo herkenbaar. Destijds heb ik ook veel regen gehad, maar dat liever als een verzengende hitte op de Meseta.
    Ultrea, ultrea......it's a long way to Santiago....goede moed....

groet van Elma en Jos.
  26. Jan Houben:
    Hallo Chris,
    Ik ken je nog niet zo lang, kende je verhaal, maar toen ik dit verslag las moest ik toch even slikken. Petje af voor je! Een geweldige prestatie.
    SdC is in zicht, veel succes,
    Groet,
    Jan
  27. Angelique:
    11 mei 2016
    Super Chris, heerlijk dat we zo mee mogen genieten. Mooi van dat steentje.
    Succes Chris, je bent een topper!
  28. Emiel de Vos:
    11 mei 2016
    Geweldig Chris, dat jij jouw doel hebt kunnen bereiken. Zal zeker een speciaal moment zijn geweest. Veel plezier nog op deze tocht. En koester de speciale momenten.
  29. Esther:
    11 mei 2016
    geweldig Chris, dik respect voor jou! wat een bijzondere dag vandaag, en wat mooi om alles zo mee te kunnen lezen. Dikke knuffel!
  30. Joze:
    11 mei 2016
    Chapeau Chris, je hebt je doel bereikt. Vanaf nu alleen nog maar genieten!
    Veel success en vooral veel plezier verder.
  31. Andre hensgens:
    Chris,
    Fantastisch om je doel te verwezenlijken. Respect
  32. Ans:
    11 mei 2016
    geweldig Chris wat super dat je je doel het bereikt .
    wat een zware tocht zo te lezen
    en waar blijft de zon hopelijk in Spanje wel zon.

heel veel groetjes ans
  33. Nicole:
    Hé Chris,
    met groeiend respect volg ik je verhalen. Wat een mooie mijlpaal vandaag.Een mooiere manier om dit negatieve hoofdstuk af te sluiten is er bijna niet!!
    Knuf Nicole