- Waarom de Camino naar Santiago wandelen?

29 maart 2018 - Nuth, Nederland

Time-out!

Dit lijkt voor de meeste deelnemers de belangrijkste reden te zijn. We hebben een punt in ons leven bereikt waar we tijd om te denken kunnen gebruiken. Tijd om het jachtige leven even te laten voor wat het is.

Op mijn vraag aan pelgrims waarom ze op de Camino waren, kwam vaak als antwoord: 'ik wil gewoon eens weg zijn van alles' Dat ben je op de Camino ook, weg van alles! Het tempo van het leven tijdens de Camino is trager; geen reclame;  geen social-media en geen internet; geen dagelijkse ochtendcheck van mail en nieuws-sites;

Stel je maar eens voor een aantal weken geen gebruik maken van auto, bus of ander vervoer; alleen maar wandelen! Er is maar weinig te vergelijken met het wandelen op de Camino. Mensen komen van over de hele wereld, enkel alleen om deze wandeling te maken. Vaak om veranderingen aan te brengen in hun leven; een gevoel om anders tegen het leven aan te kijken.

Een uitdaging!

En dat is het ook. De moeilijkheid is niet of je 20 of 25 km kunt wandelen maar dit elke dag te doen. Wanneer je erin slaagt om in het 'nu' te wandelen vooral in je eigen tempo en niet na te denken over de komende dagen, dan lukt het prima! Het maakt niet uit welke reden je hebt om de uitdaging van de Camino lopen aan te gaan. De meeste mensen genieten van hun Camino-ervaringen waarbij mooie vriendschappen kunnen ontstaan.Pelgrimsgroep vanavond!

De Camino lopen is eigenlijk jezelf een  waardevol cadeau geven: weg van alles wat je afleid van jezelf. Weken van stilte, prachtige natuur! De spontane vluchtige of intense ontmoetingen met anderen, het delen, het geven en ontvangen. Maar vooral ook de ontmoeting met jezelf, het verdriet en het intense geluk voelen.

De acceptatie van alles wat je bent en niet bent; met andere woorden: jezelf vrijlaten!

​Voor mijzelf is ook deze keer 'Mijn Weg' het doel! 'Genieten', 'Ont-moeten', 'Bezinning' en 'Uitdaging' horen daar natuurlijk weer bij!

1. Jos:
    29 maart 2018
    Chris, wij wensen je heel veel succes op 'Jouw Weg'. Ik zal je hoe dan ook volgen.
  2. Jos:
    29 maart 2018
    Hoi Chris,

veel plezier met de voorbereiding
  3. Jo Eggen:
    Hoi Chris,
    wederom een mooie en ook bijzondere tocht toegewenst. Zonder al te veel regen!
  4. Jan van Adrichem:
    30 maart 2018
    Chris, het mooiste doel vind ik het ont-moeten! Een prachtige woordspeling met inhoud.
  5. Clement:
    30 maart 2018
    Veel succes met de voorbereidingen en we zijn benieuwd naar je verhalen !
    Wilma en Clement
  6. Afra Huijten:
    30 maart 2018
    Chris, ik wens jou een mooie tocht, met heel veel bijzondere ontmoetingen.
    Wie weet ga ik het zelf ook nog een keertje doen.
    Maarm nu ga ik eerst jou volgen !
  7. Rob Schaaf:
    Chris,
    wij wensen je een fijne probleemloze tocht met goed weer. Succes met de voorbereidingen.
  8. Carla Bongers:
    31 maart 2018
    Chris, ik wens je een heel mooie reis. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
  9. Anny en Swiet:
    31 maart 2018
    Hallo Chris we wensen je weer een byzonder tocht met veel nieuwe ervaringen
    Gr
  10. Yvonne:
    2 april 2018
    Mooi geschreven 🌺
  11. John Jacobs:
    5 april 2018
    Hoi Chris,
    Mooi beschreven waarom jij deze bijzondere reis wederom aangaat. Ik wens jou alvast heel veel succes en hoop dat de regen deze keer minder aan de orde zal zijn en dat het zonnetje letterlijk en figuurlijk de gehele reis voor jou zal schijnen.
  12. Piet, miny en Kevin den Brok:
    21 mei 2018
    Hoi Chris geweldig dat je deze reis weer gaat maken. Wij wensen jou veel succes en zullen je zeker volgen.
    Piet, Miny en Kevin.
  13. Rainer:
    23 mei 2018
    Hoi Chris
    Gott schütze dich. Viel Freude bei den letzten Vorbereitungen
  14. Hedi:
    24 mei 2018
    Weer een prachtige tijd gewenst Chris. Mooie wandelingen en fijne ontmoetingen.
    Buen Camino!
    Lieve groetjes, Hedi en Jos