- Dag 22: van Finisterre bus terug naar Santiago

27 juni 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Beste allemaal, gisteren punt 0,00 bereikt, niet alleen het ‘einde van de wereld’ maar ook het definitieve einde van mijn Camino’s Primitivo en Finisterre. Na ruim 450 km is het eigenlijk ook genoeg geweest! Ik heb, met dank aan Rezi, een geweldige tijd mogen meemaken! Geweldige contacten met de Camino-familie, een geweldige groep op de Camino Primitivo en de wisselwerking met jullie aan het thuisfront! Alleen heb ik mij daardoor nooit gevoelt! Ook vooral niet om te vergeten is het een worden, tijdens de vele uren alleen onderweg, met de overweldigende natuur ik Asturia en Galicië! Wat een weelde, wat een pracht! Ik heb gemerkt dat ik een beetje van deze prachtige omgeving met behulp van mijn foto’s aan jullie heb kunnen overbrengen. Fijn dat jullie er zo van meegenoten hebben! Gisteravond met gemengde gevoelens toch maar mijn bed opgezocht. Alles was zo vreemd, geen voorbereidingen voor de dag van morgen, geen wake-up tijd instellen enz. Ik werd er onrustig van, vond mijn draai niet en kwam ook pas laat aan slapen toe! Vanochtend had ik dus de tijd! Om 8.20 uur vertrok de bus uit Finisterre naar Santiago. Voor €10 was een ticket te koop. Tussen halfacht en kwart voor acht zaten en stonden al 15 peregrino’s bij de bushalte. Ik werd er automatisch naar toe gezogen en werd de 16e in de rij. Want dringen of voorkruipen is er bij ons peregrino’s niet bij, alles op volgorde van aankomst zowel voor een bed in de herberg en dus ook bij de bus! Om half elf arriveerden wij bij het busstation. Na een klein halfuurtje lopen stond ik weer op het grote plein voor de Cathedraal. In deze korte tijd heb ik mijn binnenkomst in Santiago van vorige week woensdag heel bewust herbeleefd! Mooi om te ervaren! Na inchecken in de herberg, deze keer zowat naast de Cathedraal ben ik om 12 uur opzoek gegaan voor een kop koffie en een overheerlijke bocadillo met seranoham en kaas, dat was even smullen! Daarna heb ik een behoorlijk tijd besteed aan het bezoek aan de Cathedraal. Foto’s hiervan volgen nog. Het Nederlandsgenootschap heeft hier een ‘huiskamer’ ingericht waar je na de Camino onder het genot van een kopje koffie je verhaal en eventuele vragen kwijt kunt. Ook is het fijn als je weer gewoon even Nederlands kunt spreken. Een goed initiatief! Daarna nog wat gerust en gaan eten! De eerste dag Santiago zit erop! Moe maar met een tevreden gevoel duik ik het bed in! Saludos uit het mooie Santiago, welterusten en wellicht tot morgen, Chris

1. Anny en Swiet:
    27 juni 2018
    Heel mooi Chris. Fijne dag morgen groetjes
  2. Emiel de Vos:
    28 juni 2018
    Heel mooi reisverslag en foto’s. Dank dat je ons hebt meegenomen. Nu nog heerlijk uitrusten de komende dagen. Veel plezier.
  3. Wiel van den Berg:
    Halli Chris

Mooi dat ik van thuis uit heb mogen mee reisen.

Grt. Wiel
  4. Afra Huijten:
    28 juni 2018
    Chris, bedankt voor al jouw mooie verslagen en beeldmateriaal. Zo heb ik een mooie indruk gekregen van de wandeltochten. Santiago is altijd leuk, zeker omdat dit toch voor heel veel mensen een bijzondere plek is. Math Gulpers, de vroegere directeur ( hij is per 1 april met pensioen gegaan ) van de zorginstelling waar ik vrijwilligerswerk doe, is momenteel met de fiets onderweg naar Santiago. Chris nog een fijne dag !!
  5. Jo Frehen:
    28 juni 2018
    Weer een mooi verhaal,Chris. Het lijkt me echt geweldig om dit mee te maken en te volbrengen. Een echte verrijking van je leven. Ik wens je een goede terugreis en nog veel nagenietplezier. Jo
  6. John Jacobs:
    28 juni 2018
    Hoi Chris, 450 km afgelegd als pelgrim en nog steeds zo energiek en enthousiast als bij de eerste reisdag. Grote bewondering en mijn complimenten voor deze geweldige prestatie. Mooi om te horen dat jij onze reacties op jouw reistocht zo waardeert. Bedankt voor jouw mooie reisverhalen en fantastische foto's die ons zeker een mooie indruk gaven van de prachtige natuur die jij tijdens jouw wandeltochten tegenkwam. Ik wens jou fijne dagen en alvast een behouden en gezonde terugreis en welkom thuis.
  7. Martin Op den Kamp:
    28 juni 2018
    genoten van de foto's. Geweldige prestatie!
    gr Martin
  8. Jos:
    Mooi
  9. Wim Wetzelaer:
    28 juni 2018
    We hebben genoten van jouw reisverslagen en het leek wel of we zelf erbij waren door jouw mooie omschrijvingen en dito foto's. Proficiat met deze geweldige prestatie en geniet nog een heel lange tijd na van alle goeds die deze reis je gebracht heeft. Groetjes en een behouden thuiskomst gewenst van Wim en Annita
  10. Marion Jongen:
    28 juni 2018
    Zal zeker weer wennen worden aan een ander dagritme. Maar je kunt terug kijken op een geweldige ervaring. Je hebt het super gedaan. Nu weer wennen aan de gewone wereld. Nog een paar dagen uitrusten en dan lekker naar huis. Mooie dag nog
  11. Hans Kouwenberg:
    Chris,

wat bijzonder zo'n tocht.
    Mooie foto's.