- Dag 10: van Cadavo Beileira naar Lugo

15 juni 2018 - Lugo, Spanje

Beste allemaal, vanochtend om 5.30 uur was de wake-up! Vroeg vertrekken (6.15 uur) was de oplossing om na 30 km toch nog op een redelijke tijd in Lugo te zijn zodat je ook nog even de cathedraal kon bezichtigen en een rondje over de stadsmuren kunt maken. Ook gaan vandaag de magische grens van nog (maar) 100km naar Santiago halen! Zo gezegd, zo gedaan! Een dingetje over het hoofd gezien. Als je na 7,5 uur lopen in een stad aankomt dan is echt niet je eerste gedachte ik ga direct eens lekker de stad in. Het tegendeel is waar na 30 km gaat even helemaal niets meer! Snel onder een warme douche, de gebruikelijke was doen en alleen maar rusten. Na een uur krijg ik hier toch de kriebels van, ik wil toch even de stad in. Uiteindelijk toch even over de stadsmuur gelopen en vanaf deze hoogte de mooiste kerken en gebouwen bekeken. Mooi om te zien. Natuurlijk wilde ik ook bij de cathedraal naar binnen, dit loonde de mooiste wat een pracht en praal! Tijdens mijn tweede rond werd ik door een non aangesproken en zij vroeg mij eerst in het Spaans of ik een Peregrino was onderweg naar Santiago. Dit kon ik natuurlijk bevestigen. Als ik mijn pelgrimspaspoort bij me had, en dat had ik, had ze een bijzondere verrassing voor mij. Ik moest maar meekomen. Met een super grote sleutel werd een grote deur geopend en ik mocht mee naar binnen. Dit bleek de sacrestie te zijn, wat een ruimte! Uit een van de vele kasten toverde ze opeens een grote stempel en het stempelkussen te voorschijn, erg mooi met de grote monstrans uit de cathedraal erin! Na haar bedankt te hebben verliet ik trots de cathedraal. Mooi toch! Na nog even wat rondgeven te hebben trof ik het Ierse echtpaar waar ik al vaker kort in het voorbijgaan gesproken had. Voor de gezelligheid zochten het zonnige terras op en dromen samen een biertje. Ik moet nu na hun verhaal echt eens gauw met Rezi naar Ierland toe! Staat al op ons to-do lijstje, stijgt nu zeker met stip! Vanavond afscheid genomen van de groep waar ik een paar dagen mee optrok. Ze blijven allen een dag extra in Lugo en gaan dan weer verder. Een is geblesseerd aan zijn been en kan morgen maar een kleine tocht maken. Hem zie ik waarschijnlijk na Santiago nog ergens terug, hij wil namelijk ook naar Finisterre, ik vertrek morgenvroeg dan ook alleen richting Ferreira voor een tocht van 26-28 km. Twee studiegenoten, Jan en Monika, van de universiteit (richting: Archeologie)uit de Tsjechische Republiek doen morgen dezelfde afstand, ik zal ze zeker gaan treffen! Ik moet het hierbij laten, mijn ogen beginnen dicht te vallen en om 22 uur gaat ook het licht uit. welterusten en tot morgen!

1. Hans Kouwenberg:
    15 juni 2018
    Wat jij toch allemaal beleeft, interessant en intigrerend.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Succes morgen.
  2. Léon Sluijsmans:
    Hoi Chris,
    Wat grappig dat je in plaats van "el hombre que tiene un martillo" (de man met de hamer) een lieve non met een grote stempel bent tegengekomen. De Lieve Heer en Jacobus hebben het duidelijk goed met je voor. Nooit van Lugo gehoord maar lijkt ons zeker een bezoekje waard. Vanuit Kerkrade "Glück Auf". Léon en Marianne
  3. Wiel van den Berg:
    15 juni 2018
    Zo zie je waar nonnen goed voor zijn jou heeft ze op het juiste moment een opkikker gegeven.
  4. Marion Jongen:
    15 juni 2018
    Mooi verhaal en mooie maar lange tocht weer.
    Slaap lekker en morgen weer een nieuwe dag en weer nieuwe avonturen. Succes
  5. John:
    Hoi Chris,
    Ik geniet iedere dag van je reisverhaal en de foto's. Wat een mooie omgeving waar je loopt en de ongerepte natuur. En natuurlijk van je prestatie. Top
  6. Jo Eggen:
    15 juni 2018
    Dit lezende, denk ik, die non had een goede smaak!!!
    Gr
    Jo
  7. Ralph:
    16 juni 2018
    Leuk verhaal Chris! Knap dat je toch nog de stad in bent gegaan na zo’n lange tocht!
  8. Wim en Truus:
    16 juni 2018
    Wat leuk dat je zoiets mee kunt maken. Dat is extra genieten. Gr.
  9. Jos:
    Hoi Chris,

succes met de laatste honderd
  10. Jan van Adrichem:
    16 juni 2018
    Chris, het is allemaal weer enerverend. Waar haal je de energie vandaan om aan het einde van de dag weer zo'n relaas te schrijven.
  11. Twan:
    16 juni 2018
    Hoi Chris, dat zijn dus die bijzondere ontmoetingen die jouw pelgrimstocht zo de moeite waard maken. Geniet ook die laatste honderd door dit ruige, maar wondermooie noorden van Spanje.
  12. Afra Huijten:
    16 juni 2018
    Wat goed dat jij na zo'n zware dag toch nog de moed had om de stad in te gaan. En dat werd beloond ! Zo zie jij maar weer, dat je nooit bij de pakken moet gaan neerzitten. De dag is wel alweer begonnen( gisteren geen tijd gehad om jouw verhaal te lezen, ik had een indrukwekkend theatercollege van onze astronaut André Kuipers ) maar ik wens jou weer heel veel mooie momenten en niet teveel spierpijn. Tot later..........
  13. John van Dick:
    16 juni 2018
    Hoewel nu pas onze eerste reactie, hebben we, door samenloop van omstandigheden, met enige vertraging al jouw verslagen gelezen. Met veel bewondering lezen we jouw belevenissen en hebben daar veel respect voor. Geniet er maar van en op naar de laatste 100 km.
  14. Agnes en Hubert:
    16 juni 2018
    We kijken elke dag uit naar je wandelbelevenissen en bewonderen je mooie foto's . Chis zet hem op......
    Avé
  15. Emiel de Vos:
    16 juni 2018
    Prachtige weergave wederom van jouw belevenissen. Leuk om te lezen en de foto’s ondersteunen het geheel. Succes verder.
  16. Carla Bongers:
    16 juni 2018
    Leuk om je verslagen te lezen en de mooie foto,s van een prachtige natuur te bekijken.
    Knap dat je deze zware en lange wandelingen met bepakking tot een goed einde brengt.
  17. Peter en José:
    16 juni 2018
    Je maakt wel wat mee op je reis en wat een mooie verhalen en foto's.
    Veel plezier met je verdere tocht.
  18. Piet, miny en Kevin den Brok:
    16 juni 2018
    Hallo Chris. Wat een practhtige foto's heb je gemaakt om ons te laten mee genieten van jou fantastische tocht. Ook leuk te lezen dat je door een non werd meegenomen. Die non toch!!!! Ze heeft wel smaak, hahaha. Knap dat jij na zo'n inspanning tog nog de moed hebt gevonden om de stad in te gaan. Respect.
    Voor morgen weer veel sterkte en succes. Wij zien je nieuwe verhaal met spanning te gemoet. Groetjes Miny, Kevin en Piet
    T
  19. Martin Op den Kamp: