- De aantrekkingskracht van de Camino!!

5 maart 2020 - Limburg, Nederland

Nog maar drie maanden! Dan mag ik weer vier weken lopen, als wandelaar, als pelgrim. Heerlijk! Langs de Spaanse noordkust loop ik tijdens mijn pelgrimstocht langs de prachtige rotskusten en de vele mooie stranden over een gedeelte van mijn Camino del Norte. Ik ga genieten van de mooie uitzichten, de inspanning, de zon en hopelijk maar een enkele regenbui. Daarnaast ga ik veel medepelgrims ontmoeten. Mensen die om allerlei verschillende redenen ook deze tocht lopen: uitdaging, zoektocht, afstand nemen, loslaten, tot zichzelf willen komen, etc. Dat schept een mooie band met elkaar!

Wandelen kent vele aspecten; je komt tot rust, je ziet veel onderweg, je bent buiten en in beweging, je kunt je gedachten laten gaan en je ontmoet andere mensen van over de hele wereld. In alle verscheidenheid is er ook een overeenkomst: We zijn allemaal los van ons dagelijks leven, onze dagelijkse zorgen en verantwoordelijkheden. Allemaal lopen we dezelfde route met hetzelfde eindpunt voor ogen: Santiago de Compostela, waar al sinds de middeleeuwen mensen naar toe trekken om boete te doen, tot inzicht te komen of wellicht ook als avontuur.

Naar verstilling toe: Ook ik ga tijdens deze tocht weer voldoening vinden! Tijdens het lopen en de vele uren in de natuur, gaan mijn gedachten in eerste instantie alle kanten op, denk ik aan alles wat mij bezighoudt, maar hoe langer ik loop hoe rustiger mijn gedachten worden. Hoe meer ‘stilte’ ik ervaar en hoe meer ik in het moment ben: hier loop ik, kijk eens wat mooi, ik voel mijn lichaam en wordt mij bewust van mijn ademhaling. De enige zorgen zijn: ik moet wat eten en ergens overnachten. Maar dat zijn steeds kleinere zorgen die vanzelf goed komen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat mij te wachten staat...…. wie of wat kom ik tegen! Maar eigenlijk maakt dat ook niet uit.

Ik kan het jullie allemaal aanraden. Loop ook een keertje een Camino  en ervaar deze verstilling. Dat wordt genieten, zeker weten!!

1. Ans:
    hoi Chris
    nog 3 maanden wat gaat het snel he.
    heerlijk dat vooruitzicht.
    geniet maar goed van de voorbereidingen

gr ans
  2. Hans Kouwenberg:
    5 maart 2020
    Chris dat gaat weer een bijzondere belevenis die je aan je levensverhaal kunt toevoegen.
    Geniet ervan.
    Groetjes Mia en Hans
  3. Yvonne:
    5 maart 2020
    Veel succes en geen slaapplekje om te slapen? Komt altijd goed, al is het een onder een bladerdak ;-).
    En eten? Wormpjes schijnen gezond te zijn, veel eiwitten.
    ALLE GEKHEID OP EEN STOKJE: KUMT GOOD.
    BINNENKORT WANDEL JE FLUITEND 🎶 JE WANDELTOCHT.
  4. Jo Eggen:
    5 maart 2020
    De geest vrij maken en tegelijkertijd genieten van het land met de zee altijd in de nabijheid. Mooie tocht voor de boeg. Veel wandelplezier. Gr Jo Eggen
  5. Jan Stevens:
    Prachtig toch Chris
    Leuk om je dinsdag jl toevallig ontmoet te hebben op je oefentocht in Sweikhuizen
    We zijn ons 9 april nog en wisselen dan nog wat ervaringen over en weer uit
    Ja het gaat hard op de vertrekdatum aan
    We gaan je zeker volgen en in gedachten met je meelopen op deze bijzonder mooie, maar pittige camino del Norte.
    Steeds mooie vergezichten op de Atlantische Oceaan, schilderachtige dorpjes waar de tijd is stil blijven staan, en genieten van de bijzondere ontmoetingen met andere pelgrims, maar daar hief ik jou als ervaren pelgrims niks meer over te vertellen
    Bon Camino , neem de tijd..... en GENIET
  6. Jos:
    5 maart 2020
    Chris, je enthousiasme spat ervan af. Heel mooi om dat mee te kunnen beleven. Gr
  7. Ralph:
    5 maart 2020
    Mooi dat je ons weer meeneemt in je belevingen onderweg. Het uitkijken naar en de voorbereiding is al in volle gang zie ik!
  8. Rainer:
    Hallo Chris,
    Ich habe mit großem Interesse deinen Text gelesen. Er spricht die wirklich wichtigen Dinge des Lebens an, die nichts mit Besitz und Reichtum zu tun haben. Friede auf Erden könnte so einfach sein.
    Gott schütze dich
  9. Jan Houben:
    Ha Chris,
    Mooie gedachten mooi verhaal! Dat zouden meer mensen moeten doen.
    Veel plezier met de verdere voortgang,
    Groet,
    Jan
  10. Afra Huijten:
    6 maart 2020
    Hej Chris, ik verheug mij nu al op al jouw verhalen. Fijn dat ik weer mag "meelopen" .Gaat zeker weer een mooie tocht worden ! Heel veel wandelplezier tijdens de voorbereidingen !
  11. Piet, miny en Kevin den Brok:
    Hoi Chris
    Wat een prachtig verhaal en wat gaat de tijd snel.
    Wij zullen jou zeker bij elke stap volgen en wensen jou heel veel wandelplezier.

Piet, miny en Kevin
  12. John Jacobs:
    Hoi Chris,
    Mooi geschreven. Hoewel het nog 3 maanden duurt, blijkt al uit jouw verhaal dat je niet kunt wachten dit avontuur weer aan te gaan. Ik verheug mij nu al op jouw prachtige reisverhalen, jouw avonturen en wonderschone foto's van deze bijzondere reis.
    Groetjes, John Jacobs
  13. Leo dautzenberg:
    8 maart 2020
    Mooi vooruitzicht Chris. Je geest schoonmaken is altijd positief. Als je ons er maar niet uitpoetst! Veel plezier alvast. Groet, Leo
  14. Léon Sluijsmans:
    8 maart 2020
    Hallo Chris, Geïnspireerd door jouw mooie verhalen gaan Marianne en ik eerst in mei a.s. Noordwest Spanje eerst per bus verkennen. Weliswaar niet de route langs de kust, maar wel met hoogtepunten als Bilbao, Léon en Santiago. Jouw aanstaande reisblog zal zeker nog meer tot onze verbeelding spreken. Alvast heel veel plezier met alle voorbereidende activiteiten. Groet uit Kerkrade, Léon en Marianne
  15. Carla Bongers:
    8 maart 2020
    Hallo Chris, mooi geschreven. Bijzonder om allerlei mensen te ontmoeten. Wandelaars met dezelfde eindbestemming maar met verschillende redenen om deze tocht te lopen. Interessant om hun verhalen te horen tijdens een wandeltocht maar ook fijn om alleen te lopen en tot verstilling te komen in deze prachtige omgeving.
  16. Peter en José:
    Hoi Chris,
    Mooi om te lezen dat je je weer enorm verheugd op je volgende camino.
    We zijn benieuwd naar alle reisverhalen die je gaat delen tijdens je tocht!
    Heel veel succes en plezier met alle voorbereidingen,
    groetjes, Peter en Jose.
  17. Anny en Swiet:
    Hallo Chris ik verheug me al op jouw reisverhalen Groetjes Anny
  18. Evert en Betty:
    Hoi Chris,
    Een goed begin met een prachtig verhaal. wat mooi dat je ons dit jaar weer wil laten meegenieten van je bijzonder reisavontuur. Wij kijken al uit naar jouw reisverhalen, Alvast veel plezier met je voorbereidingen.
    Groetjes,
    Evert en Betty
  19. Nel & John:
    9 maart 2020
    Dit is de mooiste vorm van "coach jezelf". Onbetaalbaar zijn deze ervaringen!