- Wat doe je, ga je wel of niet naar Santiago?

20 maart 2020 - Heerlen, Nederland

Lieve mensen,

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen.

Ik ga, zoals de situatie nu is, 3 juni niet van start op de Camino del Norte. Een groot dilemma, eigenlijk wil je zo graag maar hebt ook een verantwoordelijkheid, los van wat door overheid en herbergen wel/niet bepaald wordt. Na meerdere overwegingen, overleg met Rezi en onze kinderen heb ik besloten mijn Camino voorlopig uit te stellen tot dit najaar. Mijn gezondheid is toch belangrijker!

Deze beslissing heb ik genomen met pijn in mijn hart maar mijn verstand zegt mij dat ik moet uitstellen. De herbergen in Spanje zijn inmiddels gesloten. Spanje is gesloten!

De reden om te pelgrimeren is voor mij ontzorgen, loslaten, mediteren, ballast kwijtraken, mensen ontmoeten etc. Dit kan nu niet meer en dus valt de motivatie voor mijn Camino ook weg!

Thuisblijven, in plaats van ver weg, is nu voor mij een betere en verantwoorde keuze. Jacobus moet even wachten....komt goed!😃

Het is zoals het is, net als op de Camino!

Een voordeel: de weg loopt niet weg!

1. Ralph:
    20 maart 2020
    Hoi Chris, heel jammer maar zoals het er nu uitziet wel verstandig. Je kunt altijd nog boeken mocht de situatie sneller dan verwacht verbeteren. Maar zo ziet het er nu niet uit helaas. Laten we eerst met z’n allen deze beproeving overwinnen. Iedereen het allerbeste toegewenst!
  2. Rainer:
    Een goede beslissing
    Gott schütze dich
  3. Marleen&Wiel:
    20 maart 2020
    Prima beslissing Chris. Gezondheid gaat voor alles.
  4. Jo Eggen:
    20 maart 2020
    Heel wijs, uitstel is geen afstel.
  5. Wim van der Haar:
    20 maart 2020
    Chris, met de huidige info en inzichten is dit voor jou, maar ook voor je thuisfront de enige juiste beslissing. Er komen zeker nog mogelijkheden genoeg om de tocht te maken. Groet en hou jullie haaks!
  6. Agnes en Hubert:
    Beste Chris
    Heel jammer, maar je gezondheid is het belangrijkste,
    Groetjes en tot hoors😇
  7. Marion Jongen:
    20 maart 2020
    Heel jammer. Maar gaat vast lukken in najaar. Het is helaas niet anders. Pas goed op elkaar
  8. Léon Sluijsmans:
    Beste Chris,
    Verstandig besluit, gelet op de actuele situatie in Spanje. Jacobus zal het je niet kwalijk nemen. Zoals je weet zouden wij op 18 mei naar Noord Spanje reizen. Wij hebben nog geen bericht van de reisorganisatie, maar wij gaan er van uit dat deze trip ook uitgesteld gaat worden. Hopelijk is de touroperator t.z.t. niet failliet. Abwarten und teetrinken. Blijf intussen gezond en - heel belangrijk - optimistisch. Hartelijke groet, ook namens Marianne.
    Léon Sluijsmans
  9. Ernst:
    20 maart 2020
    Verstandig besluit, maar jammer natuurlijk.
  10. Jos:
    20 maart 2020
    Mijn motto is dezer dagen: Zörg good vuur dich eege en òch vuur angere.
    Dan heb je in mijn ogen de juiste beslissing genomen....
  11. John van Dick:
    20 maart 2020
    Chris we begrijpen en voelen je dilemma. We zitten met een ietwat vergelijkbaar dilemma voor wat betreft het ophalen van Sunanda in diezelfde periode. Maar jij hebt al de knoop kunnen/moeten doorhakken, wij moeten nog een tijdje met onzekerheden zitten. Maar kimt tijd komt raad en uiteindelijk zal alles wel weer goed komen.
  12. Hans Kouwenberg:
    Hoi Chris,
    Mia en ik vinden dit een wijze beslissing gezien de problematiek m.b.t. Corona. En zoals je zelf aangeeft de Camino loopt niet weg.
    Groetjes Mia en Hans
  13. Wim en Truus:
    20 maart 2020
    Wat een dapper besluit Chris, maar heel begrijpelijk. Dikke knuffel. ( wel op afstand. )
  14. Anny en Swiet:
    20 maart 2020
    Hallo Chris zeker jammer maar een hele goede beslissing,ik zag je net op het laatste moment...
    Hou je taai en de groetjes aan Resi lieve groetjes van ons.
  15. Jan Houben:
    20 maart 2020
    Ha Chris, ik snap dat je deze beslissing hebt genomen. Je voorbereidingen komen zeker nog van pas op een later tijdstip. Ik weet dat je uitkeek naar deze fantastische wandeling en het onderweg zijn naar Santiago de Compostela. Op dit moment moeten we er vooral voor elkaar zijn en steunen waar dat nodig is. Lieve groetjes ook aan Rezi, Marianne en Jan
  16. Afra Huijten:
    20 maart 2020
    Chris, zo als de vlag er nu bij hangt, heb jij helemaal geen keus, maar werd deze voor jou en al jouw medereizigers genomen. Alles is dicht, je mag ook, in de meeste landen, de grens helemaal niet meer over ! Ga je toch riskeer jij een hele hoge boete. Blijf voorlopig ook maar even lekker hier bij Rezi, de kinderen en kleinkinderen in de buurt. Ik wens jullie een tijd zonder zorgen en een goede gezondheid voor iedereen. Nu komt iedereen eindelijk eens toe aan het achterstallig onderhoud, de tuintjes worden mooi in orde gemaakt en straks krijgen wij het allemaal druk met het inhalen van alles wat nu uitgesteld of afgelast wordt ! Het ga jullie goed............
  17. Leo dautzenberg:
    20 maart 2020
    Goede beslissing Chris. En ja, eigenlijk heb je ook nauwelijks een keuze. In ieder geval wens ik je thuis veel ontzorging, loslaten, meditatie, ballast kwijt en mensen ontmoeten. Vooral fijne mensn, zoasl bijvoorbeeld de accountclub.

Groet, Leo
  18. René:
    20 maart 2020
    Hoi Chris erg jammer voor jou, maar je kon in mijn ogen ook weinig anders, want de wereld staat in brand. Niemand weet hoelang deze situatie nog aanhoudt, maar uiteindelijk komt weer de tijd dat je de Camino kunt lopen. Tot dan blijf gezond met je hele familie.

Groet René
    Groet René
  19. Math en Angélique:
    20 maart 2020
    Heel vervelend maar wel een zeer verstandige keuze. Grtjs.
  20. John Jacobs:
    Hoi Chris,
    Erg jammer, je had je er zo op verheugd. Maar uiteraard een hele verstandige beslissing. Niet alleen voor jezelf maar ook voor Rezi, je kinderen en kleinkinderen en iedereen die heel dicht bij jou staat. Maar het komt wel goed. Ook na deze verschrikkelijke periode zal op gegeven moment betere tijden weer aanbreken. En dan kan jij jouw pelgrimstocht weer oppakken. En mocht het niet in het najaar zijn, dan plan je het gewoon volgend jaar.
    Groetjes, John Jacobs
  21. Felix Paulissen:
    20 maart 2020
    Een wijs besluit, Chris. Gezondheid staat voorop!
  22. John:
    20 maart 2020
    Het is jammer Chris maar wel een heel verstandig besluit.
    En zoals je zegt: komt goed.
  23. Yvonne:
    20 maart 2020
    Chris, ik begrijp je teleurstelling maar het gaat om de WEG die je ‘bewandelt’ om je doel te bereiken. Deze weg duurt nu wat langer en dat is niet voor niets. Geniet nu van wat je lief is en wandel nu even samen met Resie, kinderen en je kleinkinderen verder🌹
  24. Peter en José:
    21 maart 2020
    Heel verstandig besluit. Gezondheid gaat boven alles. Groetjes Peter en José
  25. Mariëtte:
    21 maart 2020
    Heel jammer maar heel verstandig.
    Geduld hebben tot het moment wanneer het wel weer mogelijk is.
    Hopelijk sneller dan we verwachten in deze nachtmerrie waarin we nu leven.

Groetjes en blijf gezond allemaal,
  26. Esther:
    22 maart 2020
    Chris, jammer dat je deze beslissing moet nemen maar dit is natuurlijk met de huidige situatie het beste besluit. Wellicht dat het najaar wel mogelijk is de tocht te maken. Dikke knuffel van de overkant!
  27. Jo en Sylvia Lonij:
    22 maart 2020
    Een wijs besluit. Wij hebben ook afgezien van het lopen van het lopen van het Waterlinie pad dit voorjaar. Het is echter geen afstel. Het staat nog te bezien of we in het najaar de Camino Portugues lopen. We wachten af.
  28. Evert en Betty:
    29 maart 2020
    Erg jammer Chris maar gezien de huidige omstandigheden wel een heel verstandige beslissing. Gezondheid is natuurlijk het belangrijkst. Blijf intussen voorzichtig en gezond.
    Het beste en groetjes aan Resi.
    Evert en Betty