- Dag 15: van Pedrouzo naar SANTIAGO DE COMPOSTELLA

20 juni 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Beste allemaal, vandaag is deg waarop het binnenlopen in Santiago als afsluiting van mijn Camino Primitivo op het programma stond. Een stad binnenlopen doe je niet zomaar even, dat is een heel gedoe voordat je uiteindelijk voor de Cathedraal staat. Eerst zie je op grote afstand de torens verschijnen, je denkt nog even, maar dat duurt dan nog zeker een dik uur! Gisteravond starten de voorbereidingen! In de herberg werd ik ingedeeld op een kamer met een vriendengroep (5) uit Spanje. Niets mis mee! Uit hun gesprekken merkte ik op dat ze vandaag al heel vroeg (5 uur) wide vertrekken, dat wil zeggen om 4.30 uur opstaan! Eigenlijk te gek om over na te denken! Maar ja wat denk je wat er allemaal gaat gebeuren bij zo’n wake-up. Een ding weet ik zeker je doet geen oog meer dicht en daarna ook niet! Dus maar een deal gemaakt met die mannen om ook maar op te staan en daarbij gevraagd of ik met hun groep,met de hoofdlampen op, ongeveer anderhalf uur mocht meelopen. Dit vonden ze goed en het was voor mij weer een nieuwe ervaring! Na een goed uur ben ik alleen verder gegaan.Mijn wens was om deze keer bewust alleen Santiago in te lopen. Dat is goed bevallen! Na een korte tussenstop op Monte Gozo arriveerde ik om 10.15 uur op het plein voor de Cathedraal. Een geweldig moment voor iedereen, emoties die loskomen, dansende en zingende mensen/groepen, pelgrims die languit op de grond liggen enz. een gezellige drukte werd het! Daarna zorgen dat je je rugzak voor €2 ergens kwijt komt want die mag niet mee de kerk in. Mogelijkheden zijn er voldoende. Vanaf 11 uur moet je proberen plaats te krijgen voor de pelgrimsmis van 12 uur, Om 11.10 uur was geen zitplaats meer vrij. Bij aanvang van de mis zat en stond de Cathedraal bomvol! Wat een sfeer! Allemaal aangekomen na een lange en zware tocht zowel fysiek als geestelijk! Maar daar hoor je niemand over! Het werd daarna een gezellige middag want iedereen kent iedereen al is het maar van een eenmalig kort contact! Om zes uur had onze groep (Anja uit Australië, Renu uit Denemarken, Aiden uit Amerika en Rodrigo uit Mexico) afgesproken om als afscheid gezellig te gaan eten. Ook heeft ieder aan de groep verteld wat deze Camino hem/ haar gebracht heeft. Zeer persoonlijk maar geweldig om met de groep te delen , dat is Camino ten top! Ik kan wel nog niet slapen maar ga toch afsluiten. Morgen 20 km te gaan van Santiago naar Negreira. Saludos uit het zeer zonnige Galicië, tot morgen! Chris

1. Marion Jongen:
    20 juni 2018
    Wat een mooie afsluiting van het eerste gedeelte van je reis. Super. Kunt trots zijn op jezelf. Nu op naar het laatste gedeelte. Hopelijk net zo mooi en gezellig. Lieve groetjes
  2. Anny en Swiet:
    20 juni 2018
    fantastisch dit heb je maar weer gehaald. Heel veel plezier verder Chris.
    Groetjes
  3. Twan:
    21 juni 2018
    Mooi Chris. De tweede keer, maar nu vanuit het noorden van Spanje. Weer een mooie prestatie en bijzondere ervaring. Genieten nu, en dan weer verder naar het 'einde van de wereld'. Ook namens Lenny, proficiat met deel 1.
  4. Emiel de Vos:
    21 juni 2018
    Proficiat Chris! 2e keer; ik vind het hartstikke knap. Zijn toch de nodige km’s. Nu genieten van de laatste dagen in Spanje en dan naar het mooie Porto (prachtige stad).
  5. Jo Eggen:
    21 juni 2018
    Proficiat, knap gedaan wederom. Op naar je tweede doel Finistere.
  6. Joze:
    Proficiat Chris, doel behaald. TOP
  7. Wiel van den Berg:
    21 juni 2018
    Top nu nog even na genieten
  8. Afra Huijten:
    21 juni 2018
    Santiago heb jij in ieder geval gehaald. Van harte proficiat. Vandaag weer verder naar de kust ! Ben benieuwd of er nog verschil is tussen lopen naar Santiago of lopen vanaf Santiago naar de kust. Waarschijnlijk een stuk minder druk ? In ieder geval weer veel wandelplezier.
  9. Jo Frehen:
    21 juni 2018
    Mooie prestatie, Chris. Knap dat je dit weer voor elkaar gebokst hebt. Succes verder,
    Jo
  10. Carla Bongers:
    21 juni 2018
    Geweldige prestatie Chris. Top! Ik wens je nog mooie dagen de komende tijd. Groetjes Carla
  11. Agnes en Hubert:
    21 juni 2018
    Proficiat Chris, geweldige prestatie ,dat heb je toch maar mooi gedaan!
    Avé Agnes en Hubert
  12. Peter en José:
    21 juni 2018
    Fantastisch Chris, een mooie prestatie!
    Veel succes met het behalen van je tweede uitdaging!!
    Groetjes, Peter en Jose.
  13. Leo dautzenberg:
    21 juni 2018
    Klasse Chris. En wandel lekker verder.
  14. Jan van Adrichem:
    Prachtig, Chris.
    Nu het tweede deel nog. Misschien met wat minder spanning? Ik kan me voorstellen dat je onderweg naar Finistere nog kunt nagenieten van het eerste deel.
  15. Wim en Truus:
    Toppertje Chris!
  16. John Jacobs:
    21 juni 2018
    Schitterend Chris, YOU DID IT!!! Je hebt het weer gedaan! Klasse, wat een topprestatie en wat een doorzettingsvermogen. En inmiddels ben je alweer aan je tweede wandelreis begonnen. Leuk dat we deze tocht ook weer kunnen volgen. Succes en veel plezier.
  17. John Jacobs:
    21 juni 2018
    Klasse Chris, YOU DID IT!!!! Wat een topprestatie en doorzettingsvermogen. Inmiddels ben je al aan jouw tweede wandeltocht begonnen. Leuk dat wij ook deze reis kunnen volgen. Succes en veel wandelplezier.
  18. Monika:
    22 juni 2018
    You are a champion, Chris! Perfect! :-))