- Dag 14: van Arzua naar Pedrouzo

19 juni 2018 - Pedrouzo, Spanje

Beste allemaal, eerst even iets rechtzetten! Uit reacties van jullie blijkt dat de meeste van jullie denken dat het morgen na aankomst in Santiago ‘over’ is en ik naar huis kom. Uit mijn verhaal gisteren zijn echter wat regels weggevallen! Sorry hiervoor! Het klopt dat ik morgen de eerste keer in Santiago kom en mijn Camino Primitivo hiermee afrond. Ik mag mijn Compostella (getuigschrift) ophalen. Vanaf donderdag begint mijn volgende Camino, de Camino Finisterre vanaf Santiago over Muxia in 6 dagen naar het symbolische (9e eeuw) ‘einde van de wereld’ te weten: Finisterre! Vandaar kom ik met de bus terug naar Santiago. Geniet daar 2 dagen en reis dan met de internationale snelbus naar Porto (Portugal) probeer daar in twee enigszins afstand te nemen van de Camino-ervaringen en ook hier weer te genieten van natuurlijk Porto zelf, een geweldige stad, en het overheerlijke Portugese eten en voor de de kenners de wijnen! Zondag 1 juli vlieg ik om 9.15 uur terug naar Eindhoven en arriveer rond het middaguur in Nuth op de Pommer! Nu naar vandaag: het wordt de komende dagen erg warm hier, tot 30 graden wordt aangegeven! Veel te warm om in te lopen! Daarom was ik ook vanochtend om 6.10 uur onderweg voor mijn 20 km! Om 7.30 uur was er gelegenheid voor koffie en een lekker vers, goed belegd, broodje kaas voor de prijs van €2,39!!! Rond half twaalf arriveerde ik bij mijn herberg. Super douches en fijne lichte kamers. Een lekkere douche is voor mij het eerste waar ik naar verlang! Dan de dagelijkse handwas. Die is met deze temperaturen drooog voordat je het laatste stuk ophangt! Mooi toch! Door de dag heb ik veel door eucalyptusbossen gelopen. Wat een heerlijke geur! Ook ben ik uitgebreid in contact geweest met peregrino’s van over de hele wereld. Ik kan nou eenmaal niet langs een mede-pelgrim lopen zonder kort/langer aan te spreken. Je merkt snel genoeg of dit gewenst is! Een kilometer of 4 ben ik samengelopen met Andes (56) een man uit Zweden, we hebben een leuk gesprek gehad, foto’s uitgewisseld en een leuke selfie gemaakt, waardoor je zomaar een uurtje verder bent. Ook twee keer een paar kilometer samengelopen met Fernando uit Bilbao. Een van de weinige Spanjaarden die goed Engels sprak. Onze gesprekken gingen met name over de diversiteit van de Camino’s. Interessant en gezellig! Uit Singapore komende liepen vier dames een gedeelte van de Franse Camino onder het motto ‘Camino-sfeertje-proeven’. Twee jonge studentes, een uit Malmö in Zweden en haar Italiaanse studievrienden uit regio Lago Majore hadden zichtbaar moeite met lopen, veel last van beide knieën. Zij studeerde. aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht en waren voor een half jaartje in Barcelona. Dan toch ook maar even de laatste 100 km van Saria naar Santiago doen! Mooi leven hebben de studenten tegenwoordig met hun buitenlandse trips, met papa en mama (hun woorden) als sponsor klaar staan! In september zie ik ze wellicht in Maastricht. Morgen is het dan zover onderweg voor de 20 km naar Santiago de stad van Jakobus! 6 uur vertrekken is mijn bedoeling! Om 12 uur is de mis in de Cathedraal daar wil ik natuurlijk graag heen! Gaat wel lukken! Tot morgen! Saludos uit Pedrouzo,  Chris

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paul Verheijden:
    Hoi Chris,
    Vriend, geweldig hoeveel leuke mensen jij daar ontmoet met ieder zijn eigen verhaal.
    Zet hem op, wederom succes. Wij zien ons.
    Grtjes van ons.
  2. Jan Stevens:
    Hoi Chris
    Ben je in de herberg Au Cruzeirros ?
    Hopenlijk heb je in Santiago in de kathedraal het geluk dat in de pelgrimsmis van 12 uur het wierookvat gezwaaid wordt
    En dan donderdag het begin van een mooi “toetje” Succes
  3. Marion Jongen:
    19 juni 2018
    Nog niet uitgelopen zo te lezen. Dacht inderdaad dat na morgen relaxen op het programma stond. Maar je plakt er nog wat wandelwagen achter. Geniet ervan en steek een kaarsje aan in de kathedraal morgen. Fijne avond nog
  4. Hans Kouwenberg:
    Chris,
    ben benieuwd naar je volgende ervaringen en dan met name de tocht naar Finistere.
    Geniet nog van Santiago.
    Groetjes Mia en Hans
  5. Jan van Adrichem:
    19 juni 2018
    Zet hem op voor het halen van het eerste deel.
  6. Piet, miny en Kevin den Brok:
    Hallo Chris

Morgen breekt de dag aan waar je zo naar hebt uitgekeken. Je doelstelling is dan gehaald. Geweldig gedaan Chris !!! Dan nog zes dagen genieten en vooral proberen af te schakelen. Kijken uit naar het verhaal hoe je morgen alles ervaart. Zullen morgen aan je denken.

Groetjes Piet , Miny en Kevin .
  7. Richie:
    19 juni 2018
    Hello my good friend, I have missed you. I was going to walk on today but I have stayed in Santiago looking for you everywhere. I think I must have passed you in Melide, I thought you were staying in Boente. I am so sad that I will continue on before you arrive, I was hoping we would walk to Muxia together. You are in my thoughts and my heart, take care, Buen Camino
  8. Peter en José:
    Hoi Chris,
    Wat een super belevenissen, en mooie tochten heb je al gehad!
    Voor morgen een mooie aankomst in Santiago, en veel succes met het vervolg van je camino donderdag!
    Groetjes, Peter en Jose
  9. Annette en Frans:
    Dag Chris,
    Nu ik dit schrijf lig jij al op één oor. Tenzij je de slaap niet kunt vatten vanwege het ongeduld en het verlangen morgen Santiago binnen te lopen!
    De "laatste" maar ook bijzondere dag. En er volgen er nog een paar hebben we begrepen!
    Alle goeds, Annette en Frans
  10. Jan Houben:
    20 juni 2018
    Hey Chris, het zal vandaag wederom een mooie ervaring gaan worden om Santiago binnen te lopen. En ja, als je geluk hebt zal het wierook vat door de cathedraal swiepen. Veel suc6 met de wandeling naar finestere, groetjes, Jan
  11. Ans:
    Veel succes vandaag. Op weg naar Santiago gr ans
  12. Wim en Truus:
    20 juni 2018
    Ook voor fase twee wensen we je veel succes. We zijn bijna jaloers op je belevenissen. Het enthousiasme spat er van af.
    Groetjes
  13. Mariëtte:
    20 juni 2018
    Hallo Chris, geniet van vandaag en veel succes nog voor je volgende wandelreis!
    Groetjes Mariëtte en Wiel
  14. Jos:
    Veel succes verder Chris
  15. Afra Huijten:
    20 juni 2018
    Vandaag een heel bijzondere dag want dan zul jij eindelijk Santiago binnenlopen. Maar niet voordat jij van bovenaf hebt kunnen genieten van het prachtige uitzicht over dit stadje. Als ik mij goed herinner staat daar op de berg een heel groot beeld of kruisbeeld. Ik hoop dat jij zoveel geluk hebt als ik destijds en het "zwaaien" van het wierookvat gaat meemaken. Heel indrukwekkende ceremonie ! In ieder geval weer veel succes vandaag.
  16. Marleen&Wiel:
    20 juni 2018
    Gaat lukken Chris. Petje af.
  17. John Jacobs:
    20 juni 2018
    Hoi Chris, op moment dat ik dit schrijf heb jij jouw doel Santiago bereikt. Petje af voor deze geweldige prestatie. Ben benieuwd naar jouw verhaal hierover.
    Ik wens jou alvast succes en veel plezier bij het vervolg van jouw reistocht in Spanje.
  18. Emiel de Vos:
    21 juni 2018
    Mooi Chris, dat je ook nog naar Finestre loopt!! Knap vind ik het allemaal wat je doet. Veel plezier nog de komende dagen. Het gaat jou zeker lukken en goed doen.