- Dag 4: van Cornellane naar Bodenaya

9 juni 2018 - Bodenaya, Spanje

Beste allemaal, vandaag hebben Richie, Anja, Aidan en ik afgesproken dat wij ons om 11 uur voor de kerk van Salas treffen. Ieder liep zijn eigen weg! Richie en ik hadden afgesproken om dit stuk samen te lopen. Het doel van obs treffen in Salas was tweeledig, te eerste: een gezamenlijke lunch en te tweede, niet het minst belangrijke, zou ik op het plein mijn rugzak leegschudden, sorteren en de wijze commissie van drie ging aangeven wat er wel/niet weer in ging. Reden: mijn rugzak was veeeeel te zwaar. Na een uurtje en heel wat discussies hadden we een compromis. Mijn rugzak was weer gevuld, maar er lag ook nog een hele hoop materiaal op het pleintje voor de kerk. Hiermee gingen we naar het postkantoor met het verzoek dit in een pakket naar Santiago te verzenden. Voor €15 werd dit geregeld! Het totale gewicht wat ik hierdoor niet meer op mijn rug had was 4,5 kg!! Ongelooflijk maar waar! Daarna liep het allemaal een stuk soepeler, nog maar 7-8 kg) de ommekeer in mijn Camino!                                 Vandaag is ook de dag waar ik al maanden naar uitkijk! De dag waarop ik in Bodenaya, David ga ontmoeten, een herbergier die 8 km na het laatste stadje Salas, ergens in de bergen in zijn herberg iedere dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar voor ongeveer twintig pelgrims het 'thuiskonen-gevoel' waarmaakt! Het voelt werkelijk als een warm bad als je de herberg binnenkomt en meteen op een hartelijke manier ontvangen wordt. Je voelt je dan ook meteen helemaal thuis! David en Celine, zijn assistente, verzorgen de op deze dag aanwezige pelgrimsgroep maximaal. Na een persoonlijk gesprek met David en Celine stel ik mij voor aan enkele reeds aanwezige peregrino's. Een vijftal Duitsers en Monika uit de Tsjechische Republiek! Aan helemaal niets ontbreekt het ons! 's Avonds wordt gezamenlijk heerlijk gegeten en morgenvroeg staat ons, voor vertrek, een ontbijt te wachten! Ook is het mogelijk om je wasgoed te laten wassen en drogen. Voor deze geweldige verzorging wordt je niets in rekening gebracht. Donotivo (vrije gave) is hier de regel! Dat wil zeggen dat je een bedrag achterlaat waarmee je uitdrukking geeft van hoe jij de verzorging ervaren hebt! Ook weegt draagkracht hierin mee. Er zijn ook pelgrims die maar heel weinig euro's te besteden hebben en die moeten ook van deze herberg gebruik kunnen blijven maken!!  De geweldige sfeer onder elkaar en het heerlijke avondeten zorgen er mede voor dat het snel bedtijd is! Ook maken we vooraf een rondje waarbij iedereen kan aangeven waarom hij op de Camino is! Door David wordt nog uitgelegd wat ons morgen te wachten staat, bergop dan weer bergaf en enorme moderpaden de hele dag! Volgens hem een voordeel, voor dit modderbad (uitglijden) hoef je niet te betalen!! Helemaal gratis! Voor het naar bed gaan wordt nog een wake-up tijd aangegeven. Wij kiezen unaniem voor 6.30 uur! Na een rustige nacht worden we rond 6.15 uur heel rustig gewekt door het 'Ave Maria', heel mooi om mee te maken! Langszaam wordt iedereen wakker en zorgt dat hij/zij na het badkamer ritueel bij het ontbijt aanschuift. De geur van heerlijke verse koffie bereikt ons inmiddels ook. Na een voortreffelijk verzorgd ontbijt wordt door David en Celibe persoonlijk afscheid genomen. Een voor mij emotioneel moment! Daarna verdwijnt iedereen op zijn weg naar Santiago! Het was een geweldig mooie ervaring! Saludos, Chris