- Dag 3: van Escamplero naar Cornellane

8 juni 2018 - Cornellana, Spanje

Beste allemaal, Na een rustige nacht vandaag om 7.30 uur vertrokken en direct gestart met het regenpak aan! Geen verkeerde keuze! Zoals verspeld bleef het de hele dag regenachtig met natuurlijk ook een paar behoorlijke buien! Ik heb vandaag met Richie (Australië) afgesproken om samen deze etappe naar Cornellane te lopen. Zo gezegd, zo gedaan! Ons bed in de herberg (oud schoolgebouw) was voor €5,- prima! Helaas was het warm water in de douche na nog geen 3 minuten op, het werd letterlijk een koude douche, ik moet bij de gedachte eraan nu nog rillen! Alles went wordt weleens gezegd, maar dit voor mij echt niet!! In of bij de herberg was het niet mogelijk om te ontbijten. Geen ramp omdat wij wisten dat er na 6-7 km een cafeetje was waar je wel kon ontbijten. Hier verheugden wij ons dan ook op! Na ongeveer een klein uurtje lopen ontmoetten wij mede-pelgrim Aidan (20 jaar) student uit San Francisco. Spontaan nodigde wij hem uit om over 2-3 km samen te ontbijten! Een halfuurtje later, cafeetje gelukkig open en ontbijtje besteld! Dat deed goed! Na het ontbijt werd het tijd om verder te gaan, we hadden immers nog een kleine 18 km te gaan naar Cornellane. Ondanks de regen genoten wij toch van de mooie natuur om ons heen en namen we de diverse buien maar voor lief. Een andere keuze was er ook niet echt want we wilden graag overnachten in het klooster in Cornellane. Dus, gewoon doorlopen! Ongeveer een klein uurtje voor Cornellane werden wij, en nog enkele pelgrims meer, overvallen door een wolkbreuk gevolgd door onweer! Verder lopen was een te groot risico! Ook deze keer was het geluk aan onze zijde, na een paar honderd meter was, bij een parkeerplaats, de gelegenheid om te schuilen. Je gelooft het niet maar het was ook mogelijk om koffie, cola of een broodje te krijgen. Echt een plek in de middle off .....! Toeval? Met een uur vertraging werd na het noodweer verder richting klooster gelopen. Hier hadden we 16 bedden ter beschikking verdeelt over twee kamers en voorzien van een douche met tot het laatste moment warm water, wat een genot! De vermoeidheid van deze natte dag spoelde van mij af! De herberg werd gerund door een tweetal vrijwiligers en voor €6 mochten wij overnachten en douchen. Tot onze verbazing mochten we ook gratis onze natte kleding in wasmachine en droger droppen. Niet zoals thuis alles sorteren op soort en kleur. Nee gewoon alles lekker bijelkaar in een van de twee aanwezige machines, dat was de enige keuzemogelijkheid, de linker of de rechter!! Daarna gewoon alles in de droger en morgen weer genieten van de droge kleding! Op onze schuilplaats hadden wij inmiddels ook kennisgemaakt met Anja, net als Richie ook uit Australië. Vanaf dat moment waren we niet meer met z'n drieën, maar het kwartet was volgemaakt. Na de douche, de was en het vaste rustmoment gingen we rond 19.00 uur richting dorp opzoek naar een pelgrimsmenu! Vrij snel vonden we een restaurantje waar dit mogelijk was. Voor €10,- werden wij voorzien van een heerlijk drie-gangen menu inclusief een fles witte en een fles rode wijn, water en koffie na! Gestart werd met een stevige soep, gevolgd door een vlees- of visgerecht. Als toetje kozen we voor een stuk zoete taart plus koffie. Genieten! Het werd een heel gezellige avond en het was snel kwart voor tien, tijd om terug naar de herberg te gaan. Daar gaat namelijk om 22 uur het licht uit! Welterusten en tot morgen! Saludos, Chris