- Dag 15: Santiago de Compostela

18 mei 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Hoi allemaal, vandaag de hele dag de tijd in Santiago. Druk programma dus om 7 uur uit bed en om 8 uur op ons gemak in zo'n gezellig klein Spaans cafeetje lekker van een vers ontbijtje genieten. De herberg is hier niet op ingericht. Voor €3,50 werden we voorzien van een glas vers geperste sinaasappelsap, een super grote kop koffie met warme melk, ieder twee zelf gebakken toast met de gebruikelijke boter en jam en deze keer ook een heerlijke witte smeerkaas! Smullen dus! Dat was het eerste kadootje van een dag die voor ons peregrinos heel bijzonder is geworden! Na eerst het busticket voor naar Porto te hebben opgehaald nog even langs een farmacie voor wat medicatie voor zijn keelontsteking, zijn we ons gaan voorbereiden op de pelgrimsmis, die stipt om 12 uur in de Cathedraal begint. Bij de meeste pelgrims merk je dat echt naar dit hoogtepunt toegeleefd wordt! Iedereen draait optijd rondjes rond en in de Cathedraal, om toch maar een goede plaats te krijgen. Dit geldt dus ook voor onze groep! De cafeetjes rond de Cathedraal zitten vol, nog gauw een koffie of iets fris en vooral niet vergeten naar het toilet te gaan, dat lukt in de kerk niet! Eindelijk is het dan zover om elf uur worden de plaatsen mee en mee ingenomen. Dit wordt allemaal goed gecoördineerd door zgn kerkelijke stewards in uniform. Wie na half twaalf komt heeft het namijken. Staan of hangen tegen de muur is voor een dik uur nog een optie. Eindelijk het gaat gebeuren, procies om 12 uur wordt gestart. Een drie herenmis ondersteund van geweldig gezang door een non. Wat een stem! Een sfeer om niet te vergeten. Een Cathedraal vol met pelgrims een mooi gevoel om samen je Camino op deze manier, voor wat betreft het loopgedeelte, te kunnen afronden. Daarna gaat iedereen weer op zijn eigen weg verder. Voor het einde van de mis werd ook nog het bijna twee meter hoge wierookvat met veel kracht door de Cathedraal geslingerd. Dit ritueel wordt door een viertal mannen gerealiseerd. Mooi om mee te mogen maken. Kippevel gevoel! Stil en onder de indruk verlaat iedereen de Cathedraal. Na afloop zoeken de pelgrims elkaar snel weer op! Links en rechts worden nog snel wat gegevens uitgewisseld want morgen is iedereen weer op zijn/haar eigen weg! Contacten komen, zijn vluchtig, gaan voorbij of houden aan. De tijd zal het leren! Maar mooi was het zeker! 's Middags nog een uurtje naar het 'huis van de lage landen' geweest dit is een door het Nederlandsgenootschap ingerichte woonkamer, waar pelgrims eek kop koffie kunnen drinken en een luisterend oor vinden als je over je ervaringen wil vertellen. De huiskamer wordt gerund door vrijwilligers. Een mooie gelegenheid die hier geboden wordt! Leuk moment vanmiddag: ik zat lekker in de zon wat naar voorbij lopende pelgrims te kijken, komt opeens een met armen en benen zwaaiend ouder Amerikaans echtpaar mijn richting opgelopen. Druk gebarend dat ze het ook gehaald hadden en mij toch ook even wilde knuffelen! Wat was het geval, een paar dagen geleden hadden ze van mij in het voorbijgaan foto's gemaakt terwijl ik mijn was in de bron bij de herberg stond te doen. Ze herkende mij meteen en dat vonden ze zo funny dus knuffelen maar! Grappig! Welterusten, groetjes Chris, morgen vanuit Porto!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim en Truus:
    19 mei 2016
    Hallo Chris, fijn dat je de tocht met een fijn gevoel kunt afsluiten. We wensen je een goede thuisreis met veel bijzondere herinneringen. Wim en Truus
  2. Emiel de Vos:
    Hoi Chris,
    Mooi dat je ons hebt meegenomen op jouw tocht! Dank daarvoor. Goede terugreis naar Porto en Nederland.
  3. Wim slangen:
    19 mei 2016
    Chris, wat een feest - wandelen - regen - ontmoeten - stilte - zon - gezelligheid - Santiago. Dank voor je 'delen'. Goede reis naar Porto en graag tot ziens om meer te horen.

Wim
  4. Harry en Margot Hermans:
    19 mei 2016
    Prachtig, wat een tocht en wat een mooie verhalen! Genieten voor jou en ons als volgers! Goede reis terug en tot gauw.
    Harry en Margot
  5. Miny,Kevin en Piet:
    19 mei 2016
    Hoi Chris, wat een ervaring en wat prachtig dat jij dit hebt volbracht en ons daarvan hebt mee laten genieten. Wij zijn super trots op je!!! Groetjes Miny, Kevin en Piet
  6. Hans Kouwenberg:
    Chris,
    Wat een mooie afsluiting van je caminio. Zon buiten, zon in de kerk en in je hart. Watvwil je nog meer.
    We wensen je nog een goede thuisreis.
  7. Jo Eggen:
    19 mei 2016
    Geweldig toch deze ervaring waar je zolang naar toe hebt geleefd. Bedankt voor je mooie verhalen waarvan we mochten mee genieten. Back home en tot dinsdag.
  8. Marion Jongen:
    Hoi Chris
    Wat een mooie afsluiting van een prachtige reis. Ik wens je een goede reis naar huis. Ga weer genieten van je mooie gezin en van al je ervaringen.
    Tot 1 juni
    Groetjes Marion
  9. Jos:
    19 mei 2016
    Ha die Chris, bewaar alles in je hart en deel het met wij jij wil. Jij hebt ut geweldig gedaan..... Groetjes..
  10. Wiel Packbier:
    Hoi Chris,

Indrukwekkend allemaal. We wensen je een veilige terugreis en tot spoedig.

groetjes Marleen en Wiel
  11. Nel & John:
    19 mei 2016
    Chris bedankt, wat hebben we genoten van je verhalen. Die zijn het bundelen waard.
    Nog even nagenieten en dan weer naar Rezie. Een goede reis terug.
  12. Anny:
    19 mei 2016
    hallo Chris wat een mooie verhalen,we wensen je een goede thuisreis..

Swiet en Anny
  13. Wiel van den Berg:
    19 mei 2016
    Hallo Chris zo zie maar ook aan alle mooie dingen komt een einde.
    Goede reis terug en tot woensdag
    Grt Wiel & Ria
  14. Marian:
    19 mei 2016
    Tjonge! Zit het er weer op! Ik ben benieuwd naar je verhalen tijdens een wandeling in de heuvels van de lage landen. Goeie thuiskomst en tot ziens.
  15. Peter en José:
    20 mei 2016
    Hoi Chris,
    Mooi dat we je tocht hebben kunnen volgen, en dat het vanaf nu alleen nog maar genieten is voor je!
    We wensen je nog een een goede terugreis naar Porto, en van daaruit weer naar Nederland.
    Groetjes, en voor zondag weer welkom in ons straatje.