- Dag 14: Padron - Santiago de Compostela!!!

17 mei 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Hoi allemaal, ik wil julli toch even deelgenoot maken van mijn geweldig moment vandaag! Een dag eerder als verwacht ben ik in Santiago aangekomen! Het is mij gelukt! Mijn verhaal over deze op alle fronten voor mij zware dag volgt nog. Ik neem even tijd hiervoor. Bedankt voor jullie begrip! Wel stuur ik alvast twee foto's door van mijn Compostela, het officiële document waarin e.e.a. bevestigd wordt! Groetjes, Christiano. Nu volgt de beleving van deze bijzondere dag: om 6 uur opgestaan, geprobeerd de nog slapende peregrinos niet te wekken, naar badkamer, rugzak ingepakt en om 7 uur bij een cafeetje een paar honderd meter verderop, zoals afgesproken, van een heerlijk ontbijtje genoten! Ook de extra groete kop koffie doet wonderen. Om half acht vertrekken we voor onze laatste etappe van 26 km naar Santiago de Compostela. Het weer en de voorspellingen voor de rest van de dag zijn uitstekend. Na een uurtje samen met Rainer gelopen te hebben, gaat ieder van ons deze dag zijn eigen weg! Om tien uur kom ik al langs de herberg in het plaatsje Teo, maar goed dat ik vooraf besloten heb om in een keer door te lopen naar Santiago. Het lopen gaat goed, ik besluit dan ook hier nog geen pauze in te lassen. Na ongeveer anderhalf uur van de schitterende natuur te hebben genoten is er opeens midden in het groen een rustplaats ingericht met een kraampje voor koffie, water, natuurlijk cola en vers fruit. Hier voor een banaan en een blikje cola gekozen. Lekker! Juiste plaats en juiste moment! Volgens de beheerder is het nog zo'n 8 km te gaan. Na een drietal km, het begint al lekker warm te worden, ontmoet ik de Duitse peregrina Andrea. Zij zit lekker op een terrasje in de zon, genietend van een koele cola! Zij geeft mij het advies om dit ook te doen. Ik twijfelde, geef ik hier aan toe dan wordt het lastig om weer door te starten. Ik loop daarna samen met je Santiago binnen, zijn de bevrijdende woorden voor mij om ook een half uur op het terras te genieten van zon en ook een overheerlijke koele cola. Wat een weelde! Helemaal top! Na een half uur was het dan zover, zomers gekleed, rugzak om, Santiago we komen eraan! Na ongeveer anderhalfuur arriveerden wij op het grote plein voor de Cathedraal. Geweldig, we hebben het gehaald! Met een welbekende Camino-knuffel werd dit feit bekrachtigd! Een meer dan voldaan gevoel overheerste bij mij. Ik besefte nog niet helemaal wat er allemaal met mij gebeurde, een heel fijn gevoel maar moeilijk te beschrijven. Snel wisten wij voor €2 onze rugzakken te droppen. Eindelijk verlost! Een paar flesjes gekoeld water mee en een lekker zonnig plekje gezocht. Schoenen uit, heerlijk moment! Na een uurtje komt onze mede-Peregrino Rainer de trappen opgelopen, helemaal leeg, maar voldaan begroeten we elkaar. Het is ons gelukt! Na samen nog wat uitgerust te hebben, besloten we om eerst te gaan eten en daarna richting herberg te gaan. We slapen namelijk in het grote Seminario, 10 minuten lopen. Na een heerlijke maaltijd in het oude centrum van Santiago en het ophalen van onze Compostela ( een uurtje in de rij staan)zijn we doodvermoeid, richting herberg gelopen. Heerlijk douchen en daarna alleen nog maar rusten! Welterusten, tot morgen! Groetjes, Christiano

1. Jos:

3. Wiel oehlen:
    Grote klasse. Proficiat!!!!
  4. Annette en Frans:
    Beste Chris,
    Proficiat! Je hebt je doel bereikt! Het zal een heel bijzonder en emotioneel moment zijn geweest toen je het plein van de kathedraal op liep.
    Laat het op je inwerken!
    Wij hebben genoten van je reisverslagen.
    Liefs en hartelijke groet,
    Annette en Frans
  5. Marion Jongen:
    17 mei 2016
    Geweldig Chris. Petje af. Geniet van het moment en rust goed uit.
    Ben benieuwd naar al je verhalen.
    Groetjes Marion
  6. Anny:
    Gefeliciteerd !!!!!super wat een ervaring. Groetjes
  7. Miny,Kevin en Piet:
    17 mei 2016
    Hallo Chris, super!!! Proficiat. Jij mag met reden trots op jezelf zijn . Jij hebt het gehaald, geweldig. Wij zijn echt reuze trots op je. Geniet met volle teugen. Groeten, Miny, Kevin en Piet
  8. Wim en Truus:
    17 mei 2016
    Proficiat Chris, wat een prestatie, wat een herinnering wordt dit.
  9. Wiel van den Berg:
    Proficiat Cris,
    Ook voor geld waar een wil is is een weg,
    en die heb jij bewandeld.

Grt Wiel & Ria
  10. Rob Schaaf:
    18 mei 2016
    Ik wist wel dat het je zou lukken! Mooie prestatie! Goed gedaan! Complimenten!
  11. Twan:
    18 mei 2016
    En toen ging de zon schijnen; letterlijk en figuurlijk.
    De ontberingen zijn voorbij en de binnenkomst in Santiago zal zonder twijfel geweldig zijn geweest. Mooi Chris, van harte proficiat met deze bijzondere prestatie. Geniet nog even van de inspirerende plek en kom straks weer veilig thuis.
  12. Jan Houben:
    Ha Chris,
    Geweldig om te kezen dat je in SdC bent. Een mooie prestatie en vele ervaringen en belevenissen op gedaan. Deze ervaring zal je nooit meer vergeten en geeft een boost in je leven. Proficiat en geniet je dagen in Spanje/Portugal. We zijn net terug van onze twee daagse trekking in Sapa. Bergen, rijstvelden en vooral fijne mensen die Vietnamezen,
    Groet,
    Jan
    Groet,
    Jan
  13. Marjoleine en Joost:
    18 mei 2016
    Hoi Chris, goed gedaan. Proficiat.
  14. Jo Frehen:
    18 mei 2016
    Super, Chris en heel knap dat je deze klus hebt volbracht met al dat k....weer. Veel respect. Bij een emotioneel moment kan ik me bij jou niets voorstellen. Hahaha. Heel herkenbaar voor mij was hoe je positieve instelling je weer heeft geholpen om de eindstreep te halen. Klasse Keël.
  15. Ralph Sevarts:
    18 mei 2016
    Goed gedaan, letterlijk TOP!! Geniet ervan.
  16. Wim slangen:
    Topper! Geniet ervan.
  17. Angelique:
    Topper!
  18. Mariëtte:
    18 mei 2016
    SUPER!! Gefeliciteerd! Laat het maar even op je inwerken al die emoties. Geniet nog van je laatste dagen!!

Groetjes Wiel en Mariëtte
  19. Jos Hanssen:
    18 mei 2016
    je hebt hem volbracht!! Super...en van harte :-)
  20. Peter en José:
    Hoi Chris,
    wat een geweldige prestatie, van harte gefeliciteerd!!!
    Je bent een topper!
    Het zal een fantastisch en emotioneel gevoel voor je zijn, nu je je doel bereikt hebt. Een reis om nooit te vergeten.......
    Nu lekker uitrusten, en genieten van de laatste dagen.
  21. Elvira:
    18 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd, geweldig! Geniet nog even na!
  22. Jos:
    18 mei 2016
    goed zo Chris....misschien een voorproefje op hetgeen dat nog gaat komen.....see you....
  23. Esther:
    18 mei 2016
    Geweldig Christiano, you did it, gefeliciteerd!!
  24. Henri Ummels:
    18 mei 2016
    Geweldig Chris! Van harte gefeliciteerd.
    Geniet van deze mooie prestatie.
  25. Paul Verheijden:
    18 mei 2016
    Geweldig Chris, mooie prestatie, mag trots op zijn. Grtjes.
  26. Andre hensgens:
    Hoi Chris,
    Super. Jouw doel bereikt. Geniet van dit moment en laat alle ervaringen, gevoelens, vreugdes en pijntjes onvergetelijk zijn. Met trots kun je nu zeggen : " I did it". Groetjes Josee en Andre
  27. Baldu theunissen:
    18 mei 2016
    Van harte proficiat Chris. Hoewel het een pelgrim - zo zegt men - niet om prestatie en wat erbij hoort gaat, is dit weer een mijlpaal in je leven. Wie weet ga je het nog een keer doen, of vaker. Dat zullen we dan wel van je horen.
    We zijn benieuwd naar je mondelinge verslaglegging. Laat het nu maar in alle rust indalen en inwerken, we zien elkaar !!
  28. John van Dick:
    18 mei 2016
    Proficiat en geniet van het voldane gevoel. Ben benieuwd naar je verhalen.
  29. Emiel de Vos:
    18 mei 2016
    Hoi Chris, geweldig kerel! Proficiat!!! Knappe prestatie hoor. Nu eerst maar eens alles verwerken.
  30. Nel & John:
    18 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd met de enorme prestatie!!!!

Petje af Chris.!!!!
  31. Agnes en Hubert:
    Beste Chris,
    Gefeliciteerd met je bereikte doel.
    Het was een plezier om je inspanningen en belevenissen op deze CAMiNO te mogen volgen.
    Geniet van je ervaringen en alles wat nog staat te gebeuren.
    Groet Agnes en Hubert
  32. Wiel Packbier:
    Hoi Chris,

Een diepe buiging maken we voor je.

groetjes Marleen en Wiel
  33. Ans:
    super Chris

van harte gefeliciteerd met het bereiken van je doel
    gr ans
  34. Jan van Adrichem:
    18 mei 2016
    Chris, je doel is bereikt! De ontberingen van de dagen in Portugal tellen nu niet meer. Wat blijft is een gelukzalig gevoel en misschien wel een triomfantelijk gevoel. Het is je van harte gegund.
  35. Janine Frank Milan::
    18 mei 2016
    Yes! Trots! Petje af (of laat maar liever op voor dat zonnetje )
  36. Anja de Hoon:
    18 mei 2016
    Woww dat is snel, goed hoor! Geef het even de tijd om weer in het normale leven te komen. Geniet van alle mooie herinneringen! groetjes Anja
  37. Paula:
    Hallo Chris,
    Je hebt je zo lang op deze tocht voorbereid en nu ben je alweer met je laatste uurtjes in Spanje bezig. Niet te geloven dat deze tijd alweer voorbij is. Maar...je zult nog lange herinneringen hebben aan deze tocht! Geniet nog even van de tijd in Spanje. Het gaat je goed. We zien ons weer in Nederland.
    Groetjes Frank en Paula
  38. John Jacobs:
    18 mei 2016
    Geweldig Chris, je einddoel vandaag bereikt. Wat een prestatie heb jij daar in Portugal en Spanje neergezet !!! Moet een fantastisch en triomfantelijk gevoel zijn geweest om na al die mooie maar toch ook zware dagen Santiago de Compostela te bereiken. Geniet vanavond en morgen nog even na van deze geweldige belevenis en spannend avontuur. Succes en ik wens jou alvast een een behouden en gezonde terugreis. Groetjes, John Jacobs