- Gedachte over Pelgrimeren.

12 april 2016 - Nuth, Nederland

Dit stukje tekst is uit het reisverslag van John Kreuk. Hij liep in 2015 van Den Helder naar Santiago. Zijn gedachte over pelgrimeren zou van mij kunnen zijn.

'Het water van de Maas stroomt hier al eeuwen, soms veel water, soms weinig. Soms stroomt het met 3km/u, soms wel met 6. We kunnen er als mensen dammen inleggen, rotsen en stuwen maar het water gaat altijd zijn eigen weg. En zo is de Camino volgens mij ook. Het is eigenlijk niet "de" Camino maar "jouw" of "jullie" Camino.

Het maakt niet uit of je 5 of 50 kilometer per dag loopt, of je met de fiets gaat, of je een karretje gebruikt of een ezeltje je bagage laat dragen. Als het een wedstrijd is met officiele spelregels dan geven ze je wel een rugnummer i.p.v. een schelp mee. Dus vertel me a.u.b. niet dat ik pas na 16 dagen in Santiago de Compostello aankom, dat Marietje en Pietje wel 40 kilometer per dag liepen en er maar een week voor nodig hadden.

Ik wil eigenlijk alleen maar weten of ze een mooie tocht hebben gehad.

Waarom trek ik mij dit zo aan? Is het leven ook niet een beetje zo? Moeten we niet maar rugnummers uit blijven delen waarbij er iedere keer meer verliezers zijn dan winnaars? Kunnen we niet beter een "schelp" uitdelen zodat eenieder zijn eigen tocht kan lopen en zijn "mooiste leven" kan leven".